tiistai 1. huhtikuuta 2014

Punainen yllätys

  Nyt ottaa päähän nimittäin kropan toiminnot. Leikkauksen jälkeen jälkivuotoa minulla kesti noin kolme viikkoa. Se oli loppuvinaan jo kahden viikon jälkeen, mutta sitten sitä tulikin lisää. Olin kerennyt viikon verran olemaan ilman vuotoa kun luulin jälkivuodon alkaneen uusiksi, mutta tämä ei taidakaan tosiaan olla enää jälkivuotoa vaan ihanat kuukautiset ovat palanneet täysimetyksestä huolimatta. 


  Tutkiessani onko kuukautisten palaaminen normaalia jo tässä vaiheessa (ettei vuoto ole enää synnytyksestä johtuvaa), löysin muun muassa tällaista Tohtori.fista:
Kun äiti täysimettää, kohdun limakalvo pysyy lepotilassa munasarjahormonien erittymättömyyden vuoksi eivätkä kuukautiset yleensä ala, jos synnytyksestä on kulunut enintään puoli vuotta. Yli puolen vuoden kuluttua synnytyksestä imettävänkin äidin ovulaation todennäköisyys kasvaa, vaikka kuukautisia ei olisikaan.  

 Turun Sanomien sivulla asiasta oli myös pätkä: Munasarjojen toiminnan palautuminen synnytyksen jälkeen on varsin yksilöllistä. Joillakin imettävilläkin naisilla kuukautiset palautuvat jo parin kuukauden sisällä synnytyksestä, toisilla palautuminen voi tapahtua vasta puolentoistakin vuoden jälkeen.

  Kyselin myös äidiltäni kuinka hänellä on kuukautiset alkaneet synnytysten jälkeen ja kovasti hän muisteli niiden alkaneen suunnilleen kuukauden kuluttua synnytyksistä.
Minä olen myös yksi niistä epäonnisista jolla kuukautiset alkoivat näin pian synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta, minulla siihen meni siis vajaa 5vk.

3 kommenttia:

  1. Mulla alkoi myös molemmissa menkat kuukausi synnytyksestä :)

    VastaaPoista
  2. Mulla on alkanu joka kerta, neljä kertaa siis, tosi pian synnytysten jäkeen. Oon aina harmitellu asiaa....koska niistä loma on kivaa ;)

    VastaaPoista
  3. Oli kyllä kiva olla edes se lähes 9kk ilman menkkoja. Jotenkin olin jostain saanut sellaisen kuvan että ne pysyisivät poissa useamman kuukauden edes, no luonto äiti teki taas kantansa selväksi :)

    VastaaPoista