maanantai 9. kesäkuuta 2014

Matka pohjanlahden yli Ruotsiin

Sain viime viikon lauantaina mahdollisuuden päästä tekemään yhteistyötä Wasaline:in kanssa. Meidän Vaasanalueen bloggareiden yksi puuha naisista oli ryhtynyt yhtenä iltana miettimään uusia yhteistyö kuvioita blogien ja yritysten kanssa ja tuloksena tällä oli tällä kertaa  yhteistyö Vaasalaisen laivayhtiön kanssa. Kyseinen yhtiö kulkee Vaasa-Uumaja väliä joka päivä m/s Wasa Express –laivalla ja perillä Uumajan satamassa ollaan neljässä tunnissa.

Samaisella paatilla olin ihan oma kustanteisesti viime itsenäisyyspäivänä ja oli mukava päästä taas käymään toisella puolen Pohjanlahtea ostoksilla.

Matkaan lähti minun ja Victorian lisäksi tusina Vaasan alueen bloggaajaa ja kaksi vauvaa. Tällä kertaa otin matkan niin, että tutkin kuinka hyvin terminaalissa, laivassa ja itse Uumajassa pääsee kulkemaan pienen vauvan ja vaunujen kera.

Terminaalissa meitä vastaan tuli ihana risteilyemäntä Jasmin joka ohjasi meidät heti aluksi meille varattuun kokoustilaan jonne saimme jättää ylimääräiset tavarat. Tämän jälkeen suuntasimme laivan etupäässä sijaitsevaan kahvilaan jonka vierestä löytyy myös Ala Carte. Kahvilassa nautimme aamupalan jonka sai itse kerätä linjastolta ja maksu tuli sen mukaan mitä olit valinnut syömiseksi. Tarjolla oli leipää päällisineen, puuroa, kahvia, mehua, kananmunia ja taisi siinä vielä muutakin olla. Koko setti olisi tullut maksamaanlistan mukaan 8,50€ mutta minun annokseni taisi kustantaa tasan 7€ ja söin kumminkin aika hyvin.

Kymmenen aikaan oli laiva päässyt pois saaristosta joten pääsimme kahdessa ryhmässä käymään laivan komentosillalla. Olihan se aika jännä päästä näkemään menoa sieltäkin suunnasta ja voi kuinka siellä olikin kaikennäköistä ruutua, nippulaa ja nappulaa. Pääsimme kyselemään kapteeneilta myös kysymyksiä. Jos jotakuta lukijaa kiinnostaa ryhtyä laivan kapteeniksi, on edessä 10 vuoden opiskelut, 6 vuotta koulussa ja 4 vuotta harjoittelua.

Komentosillalta palattua lähdimme tutustumaan laivan uudistuneeseen kauppaan. Taxfreetähän laivassa ei ole koska se ei kulje Ahvenanmaan kautta, mutta ihan perus hinnoilla löytyy jonkin verran samoja tuotteita kuin Turun ja Helsingin paateissa. Viime kerralla ollessani Wasa Expressillä kauppa oli eri paikassa ja älyttömän pieni ja ahdas joten muutos tuli tarpeeseen.

Entisen kaupan tilalle tulee lasten leikkihuone ja se menikin remonttiin viikko sitten. Laivalla alkaa reilu viikon päästä myös lasten leikitykset. Paikalla on ihan leikkitädit lapsia varten ja kesän teemana lapsille on
merirosvot. Kuulimme myös huhuja, että syksyllä olisi aikuisille laiva matkustajille tiedossa monen moista teemaristeilyä ja joulun aikana järjestetään pikkujoulu risteilyjä.

Kauppaan tutustumisen jälkeen menimme viereiseen ravintolaan syömään uuden konseptin mukaista ruokaa Saaristolaispöydästä. Pöydästä löytyi niin kylmiä kuin lämpimiä meren herkkuja. Oli lämminsavulohta niin lämpimänä kuin kylmänä, graavilohta, sillejä, maalahden limppua ja paljon muuta hyvää. Tarjolla oli myös jälkiruoaksi suklaakakkua, vaniljajäätelöä ja marjasekoitusta. Olisin syönyt enemmänkin, mutta söin turhan ison aamupalan niin lounas jäi hieman pienemmäksi, mutta lähes kaikkea tuli maistettua.

Ruokailun jälkeen menin herättelemään ipanaiseni sillä perillä olisimme alle tunnissa.

Takaspäin tullessa, suuntasimme syömään Ala Carteen heti laivan lähdettyä liikkeelle. Alkuruokana meillä oli Toast skagen Maalahden limpulla, pääruokana häränfile perunagratiini ja pippurikastike ja jälkiruoaksi mutakakkua jäätelön ja tuoreiden mansikoiden kera ja voi että oli hyvää. Juomana kuohuviini, punaviini ja vesi. Jos teillä vain on mahdollisuus päästä tämä menu syömään, niin ottakaa ihmeessä. Itse syön lihan yleensä kypsänä, mutta häränfile tuli mediumina ja oli kyllä hyvää.

Ruokailun jälkeen suuntasimme kokoustilaan jossa yksi kanssa bloggaaja piti meille tuote-esittelyn Enjo nimisistä siivous ja kauneudenhoito tuotteista. Saimme jopa yhden pienen tuotteen kotiin viemisiksi. Tämän jälkeen olikin aika laittaa tavarat kasaan sillä saavuimme takaisin Vaasaan.

Suosittelen kovasti matkustamista Wasalinelle. Varsinkin pohjanmaalla asuville helppo keino päästä Ruotsiin nopeasti ja vaivattomasti. Vikinglinen ja Siljalinen laivoilla kun matka kestää noin 12 tuntia ja siihen vielä päälle matkat Helsinkiin/Turkuun. Wasalinen kävijämäärät ovat koko ajan nousussa ja laivaan mahtuu tasan 800 matkustajaa. Viikko sitten kyydissä oli noin 200 matkustajaa. Laivalla kaikki on kahdella kannella joten eksyminen ei ole kovin todennäköistä. Laivassa on myös hissi, joten vaunujen kanssa pääsi kulkemaan hyvin.

Hinta risteilylle aikuisilta on 39€, 6-17 vuotiailta 20€ ja alle 6 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Jos haluaa lähteä reissuun autolla, on sekin mahdollista henkilöauto + 2 aikuista ja korkeintaan 3 lasta alle 18 v. pääsee Ruotsiin 125€/suunta. Matkan ajaksi on mahdollista ostaa hytti ja niiden hinnat löytyvät täältä. Viikko sitten Wasalinelle on tullut myyntiin myös hotellipaketteja joten jos neljä tuntia maissa ei riitä niin kannattaa hyödyntää paketti hintoja ja viettää vuorokausi tai useampikin Uumajassa.

Saaristolaispöytä maksaa etukäteen ostettuna aikuisilta 20€ ja laivalta ostettuna 22€, 13-17 vuotiailta 16€ ja 7-12 vuotiailta 8€, alle 6 vuotiaille maksuton. Meidän ruokailu A'la Cartessa oli ryhmämenu ja olisi ollut 36,50€ normaali ruokalista löytyy täältä hintoineen. Kahvilasta löytyy myös aamupalan lisäksi hampurilaisista erilaisiin leipiin ja lihapulliin sekä perunamuusiin, näiden hinnat ja tarjonnan voit katsoa täältä.

Jaksoikohan kukaan lukea tänne asti. Joka tapauksessa Wasalinesta voitte lukea lisää heidän nettisivuiltaan tai fb:stä.

*Matkat ja osa ruokailuista tarjottu blogi näkyvyyttä vastaan*

1. Oli kyllä kiva reissu. Aina on kiva myös tavata muita bloggareita. Toivottavasti törmätään tapahtumissa jatkossakin :)

1. Joo niin oli :) Mä en ollenkaa tunnistanu sua ennen ku joku sattui mainitsemaan, että se oli Kotikolmion Anna niin sitten sytytti :D Toivottavasti törmäillään :)

2. Kuulostaa kivalta reissulta :) Aika kallis toi laiva kyl mun mielestä on kun vertaa noihin silja tai vikingline lähtöihin, tai mulla kun on se clubi kortti niin saa matkat halvemmalla..
    Mutta äääh nyt tekis mieli päästä laivalle kun luki tän sun jutun! :) Ja onpas pitkä koulutus kapteeniks, enpä oo tienny et noin kauan kestää opinnot siihen :o

1. Oli kyllä kivaa, mutta en ole aivan samoilla linjoilla kalleuden kanssa. Hinta on sen 39€ eikä se nouse loma sesonkeina kuten viikkarilla ja siljalla. Tutkin asiaa jos lähtisimme minä+mieheni+vauva päivä tukholmassa risteilylle heinäkuun puolessa välissä, kustantaisi meiltä pelkät laiva matkat noin 250€ ja siihen päälle automatkat ja syömiset, siihen nähden meiltä 10km satamaan + laiva matkat 78€. Onhan se eri asia mennä Uumajaan kuin Tukholmaan, mutta silti:)