perjantai 30. elokuuta 2013

Koska kertoa raskaudesta

  Varmaan jokainen raskaana oleva nainen/pariskunta pohtii varsinkin raskauden alussa sitä, koska kertoa raskaudesta ja kenelle. Päätimme heti alussa, että odotamme viikolle 12 asti, eli juuri ensimmäisen kolmanneksen loppuun kun riskit keskenmenosta putoavat pienemmäksi. Itse olen lueskellut erilaisia foorumeita asiasta vaikka meidän kanta on ollut asiasta sama alusta asti. Moni on kertonut jo tosi aikaisessa vaiheessa viikoille 5-8, jolloin itse olisin myös halunnut kertoa, mutten halunnut/uskaltanut km riskin takia. Toisaalta jos kertoo aikaisemmin ja saakin keskenmenon niin silloin luultavasti on läheisiä tukemassa vaikeassa tilanteessa.

  Meillä kertomisen aika koitti viime viikonloppuna hieman aikaisemmin suunnitellusta, koska N on kauempana töissä, niin hänen täytyi saada eilinen päivä vapaaksi päästäkseen mukaan ultraan. Kerroimmekin asiasta tulevalle fammulle perjantaina ja tuleville faffalle, mummalle ja paapalle sitten lauantaina. Oikein positiiviset reaktiot tuli kaikkien suunnalta vaikka varmasti pienenä shokkinakin jokaiselle. Olen todella iloinen, että tulevat isovanhemmat ottivat asian hyvin, tämä lapsi on kaikille ensimmäinen lapsenlapsi. Omat siskoni olivat myös iloisia asiasta, kun taas N nuoremmat sisarukset eivät taida vielä tietää ja N isosisko oli kuulemma ilahtunut asiasta alkuun, mutta kuulin maanantaina, että sisko on "kiukutellut" asiasta jotain äidilleen. Keskiviikkona minulle selvisi, että N sisko on vihainen tästä minulle (tai jopa vihaa minua raskauden takia) ja ilmeisesti luulee, että lapsi olisi saanut alkunsa minun halujen/pyyntöjen/vaatimusten takia ja niimpä hän on myös poistanut minut fb kavereistaan. Tämä asia taas ihmetyttää minua, sillä hän ei tiedä kenen suunnalta ehdotukset lapsesta ovat lähteneet tai mitään muutakaan tilanteesta, joten hänellä ei ole edes oikeutta olla vihainen minulle.

  Joka tapauksessa olen todella iloinen, että meidän molempien vanhemmat ottivat asian todella hyvin ja kuulin myös, että minun äidinäiti oli todennut tämän olevan odotettavissa ja tätini onnitteli meitä myös.

  Nyt onkin kysymyksenä koska kertoa raskaudesta töissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti